Han ska ta Burlöv genom den digitala dörren

Publicerat: 19 februari, 2015

Publicerat i: Åkarp, Arlöv

Visningar: 2039

För eleverna är han jultomten – men från föräldrarna kommer en och annan kritisk fråga. Burlövs Nyheter har träffat Olle Strömbeck, mannen som snart har försett varenda skolelev i kommunen med varsin egen ipad.

IKT-pedagogen Olle Strömbeck har svårt att ses innan klockan 15 om dagarna. Fram tills dess är han nämligen strängt upptagen med att dela ut ipads – eller lärplattor – till alla de 1800 grundskoleeleverna som finns i kommunen.

– Det är ett otroligt roligt arbete. När jag kommer ut är jag jultomten för barnen. ”Hej Olle” skriker de så det hörs över hela skolgården. I dag har jag varit på Lilla Dalslund och i går var jag på Svenshög, säger han.

Men det är inte bara att dela ut lärplattorna. I varje klass går Olle Strömbeck igenom sin Keynote – en presentation i 46 steg så alla inställningar blir rätt från början.

Tycker du att det är bra med ipad till alla elever?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

– Barnen är jätteduktiga. De klarar det här själva när jag guidar dem. Det är bara i förskoleklasserna som barnen inte är med vid själva uppstarten.

Den vanligaste frågan Olle Strömbeck får från eleverna i klassrummen är ”får man ladda ner spel”, berättar han. Och det blir ofta den givna övergången till den moralregelgenomgång han också har med varje klass.

– Jag poängterar att det här är skolans ipad. Att man får ladda ner appar men att det är samma regler som gäller på skolgården som gäller på till exempel Kik (chattapp för mobiler där man även kan dela bilder och liknande) – man ska uppträda respektfullt mot varandra.

Och det är också ofta det här föräldrarna har många frågor kring, berättar Olle Strömbeck. Ska barnen bara spela hela dagarna? Tänk om de mobbar varandra på nätet? Är det verkligen bra att sitta framför skärmen hela dagen?

– Vi måste förstå att barn och ungdomar idag har ett annat förhållningssätt till den nya tekniken. De skiljer inte på att träffas IRL, In Real Life, och att ses öga mot öga som man gör i andra generationer. De pratar i stället om att träffas AFK, Away From Keyboard, det är ett helt annat sätt att se på det hela.

Att prata om att barnen ”bara sitter vid datorn” är att nedvärdera det som faktiskt sker där, menar Olle Strömbeck. De är ofta aktiva socialt eller befinner sig i en skapandeprocess. Kanske gör de egna filmer eller spelar ett kreativt spel tillsammans. Allt det är något positivt som det är viktigt att bejaka, menar han.

– Jag bjuder in alla föräldrar till en genomgång där de har chans att ställa alla de där frågorna. Lärplattan ska ses som ett verktyg för lärande, precis som pennor, kritor, bollar. De är alla redskap för pedagogen i första hand – inte till att leka med på fritiden.

Olle Strömbeck citerar skollagen. I den står det bland annat att ”skolan ska vara avgiftsfri och eleverna ska erhålla lärverktyg för tidsenlig utbildning”, berättar han.

– För mig är dessa ”tidenliga läroverktyg” givetvis digitala. Tanken är inte att lärplattan ska ersätta skrivblock och pennor utan den är ett komplement som det går att skapa inlärningssituationer med som det inte gick att skapa förut.

Om vi bara fortsätter att skriva på lärplattan används den inte optimalt, menar Olle Strömbeck. Då har undervisningen inte förändrats på det sätt det var tänkt.

– Jag vill att den ska användas till skapande. Man kan spela in med rösten, arbeta med bild, form och video. Alla elever har inte den tryckta texten som sitt främsta uttryckssätt.

Att varje elever snart har en helt egen läsplatta är i grunden en demokratiseringsfråga, enligt Olle Strömbeck. Att alla ska ha samma möjlighet att bli en digital samhällsmedborgare och kanske ha förmåga att skicka in det där CV:et i form av ett videoklipp istället för ett personligt brev – något som blir allt vanligare i anställningsprocesser.

Hur går det för lärarna i kommunen när det gäller att använda lärplattorna i undervisningen?

– Jag tycker att det går jättebra. Ju tryggare de är i sin roll som lärare och ju mer de kan sina styrdokument desto bättre går det. Givetvis är variationen på förkunskaper enorm.

Finns det inte en risk att det bara blir en massa spelande under lektioner om lärarna inte kan tekniken så bra?

– Nej, jag tror att faran i sådana fall snarare är att de används för sällan. Men de som känner sig osäkra får utbildning och stöttning av mig. Det här är nytt för alla och lärarna kanske måste acceptera att de inte är bäst på tekniken i klassrummet. Men de är bäst på pedagogik och lärande och det är de kunskaperna de måste använda sig av. Det handlar mycket om nya rutiner och regler som ska sätta sig.

Men hur hindrar man eleverna från att spela under lektionstid?

– Det handlar om förtroende och om att bygga en relation med eleverna som lärare. I början kanske det här kan vara ett problem men inte efter ett tag. Då lär man sig hur man ska bygga lektionerna på rätt sätt. Kan man inte låta bli exempelvis Instagram under lektionstid så har läraren rätt att ta bort det från ipaden eftersom den tillhör skolan.

Vad är det bästa med att alla elever snart har ipad?

– Det är att den digitala tekniken blir så tillgänglig. Det sätter nya ramar för vad läraren kan göra. Det är som att jämföra griffeltavlan med anteckningsblocket – en revolution. Det öppnar ett stort antal dörrar för eleverna.

Vad ska du göra när alla lärplattor är utdelade?

– Mitt uppdrag är att se till så vi tar klivet genom den där dörren. Jag är någon att hålla i handen för den som tycker det är jobbigt och jag är någon som kan inspirera de som har kommit en bit på vägen. Det är nu det riktigt roliga arbetet börjar.

 

 

Comments are closed.