Ett glapp mellan Coop och Maxi

Publicerat: 11 januari, 2019

Publicerat i: Åkarp, Arlöv, Redaktionellt

Visningar: 386

– Det kommer att bli ett tid från när Coop försvinner och ICA Maxi öppnar, men de ska bygga på och öppna så snart det går, försäkrar Maria Hall Person, marknadsansvarig på Burlövs Center.
– Eftersom Maxi inte blir lika stort som Coop är idag, är det vår ambition att få in ytterligare en matbutik i centrat.
Precis som många andra affärscentra runt om i landet har Burlövs Center förlorat flera av sina gamla hyresgäster/butiker. I dag är det 14 av totalt 75 butikslokaler som gapar tomma. Och förhandlingar pågår för att få några av de nuvarande att stanna. En av dem är Post Nord som har servicebutiken utanför Coop.
– Många tror att den drivs av Coop och därför kommer att försvinna, men den ska stanna kvar, åtminstone tills vidare, berättar Maria Hall Person.
Hon påpekar också att de förhandlar med olika nya tänkbara hyresgäster till centrar men att ingenting är klart än.
– Men det kommer att bli förändringar med nya typer av hyresgäster än de traditionella i många fall, tillägger hon.
 
Färre köpte för mer
Det hon stämmer väl överens med HUI (Handelns utredningsinstitut) som i en rapport i juli förra året visade att antalet besökare i Sveriges närmare 400 köpcentra minskade samtidigt som försäljningen ökade.
– Detaljhandelns förutsättningar förändras snabbt. Idag sker all tillväxt via e-handeln och konkurrensen ökar kraftfullt. Den fysiska handeln kommer att husera de stora volymerna men konsumentbeteendet förändras och butikslogiken med det. I denna snabbt föränderliga värld är faktabaserade beslutsunderlag som BIX-rapporten avgörande, skrev Jonas Arnberg, vd HUI i rapporten.
Den genomgående trenden globalt är att detaljhandeln tar ett kliv tillbaka till förmån för restauranger, service och nöjen.
– Varje kund allt viktigare att både räkna och förstå. I takt med att köpcentrumen förändrar sitt innehåll förändras också konsumenternas besöksanledningar såväl som beteende. Att som köpcentrumägare följa detta löpande är en avgörande faktor för att bli framgångsrik i detaljhandelns pågående strukturomvandling, tillade Patrik Elfwing, vd för Viametrics i rapporten.
 
Tio framtida trender
Man räknar där upp tio framtida trender för alla köpcentra, som Burlövs Centrum. De tio trenderna är:
1. Förutsägbar handel
Fastighetsägare och handlare investerar i teknologi för att ta reda på kunders beteende och behov på en specifik plats vid en specifik tidpunkt.
2. Showroom för e-handeln
E-handelsjättarna kan vara morgondagens ankarhyresgäster. De etablerar butiker för att visa upp sina produkter.
3. Handelns airbnb
Handelns motsvarighet till Airbnb möjliggör för fastighetsägare att via en digital plattform hyra ut lokaler på korta kontrakt till handlare.
4. Robotarbetare
Robotar assisterar kunder i butiker och serverar mat i restauranger.
5. Mat och matupplevelser
Mat och och upplevelser får en ännu större betydelse. Matlagningskurser, pop up-restauranger och food trucks kan ersätta den traditionella food courten.
6. Låtsasbutiker
Genom virtual reality (VR) och augmented reality (AR) kan en kund få känslan av att besöka en verklig butik eller se hur en vara ser ut.
7. Snabb betalning
Sätten att betala blir fler, med olika mobila lösningar som exempelvis Swish.
8. Kunden som reklampelare
Kunden kan marknadsföra sina köp till vänner och bekanta och få kommission om marknadsföringen leder till köp.
9. Crowdfundingsajter som hyresgäst
Innovativa och kreativa projekt får möjlighet att visa upp sina idéer via crowdfundingsajters plattformer i gallerior.
10. Fysiska butiker fortsatt viktiga
De fysiska butikerna fortsätter att spela en viktig roll för handeln. Nätbutiker och fysiska butiker kompletterar varandra.
Källa för detta är Nordic Shopping Centre – a preview of the future och publicerades tidigare i Magasinet Fastighetsvärlden Nr 10-2017.
 
Tommy Paremo

Comments are closed.